آیا می دانستید که تغذیه چه نقشی در پیشگیری از بیماری های گوارشی دارد؟
تبلیغات
تبلیغات شما
اسلایدر 'Slider
دریافت رژیم غذایی تنها با چند کلیک
Title
رژیم غذایی
قیمت:15000تومان
خرید
توضیحات
.
بلاک سمت راست بالابلوک راست
موضوعات
آرشیو
طراحی و پشتیبانی
ارتباط با مدير
نظرسنجی
نظرتان درموردمطالب چیست؟

آیا می دانستید که تغذیه چه نقشی در پیشگیری از بیماری های گوارشی دارد؟

mohammadmehdi
9:57
بازدید : 99

آیا می دانستید که تغذیه چه نقشی در پیشگیری از بیماری های گوارشی دارد؟/زمان صحیح برای غذا خوردن را بشناسیم

 

غذا خوردن جزیی از زندگی روزمره است و نقش غذا در پیشگیری از بیماری های مختلف، به ویژه بیماری های گوارشی، بسیار بیش از تصور ما است؛ به نحوی که بسیاری از بیماری ها در نحوه غذا خوردن ریشه دارد.

در این جا سعی می کنیم برخی از نکاتی که می تواند غذا خوردن را به عاملی در پیشگیری از بیماری های گوارشی تبدیل کند، مورد تاکید قرار دهیم. نخستین عامل، زمان صحیح صرف غذا است.

صبحانه

در مورد صبحانه باید توجه داشت که پس از بیدار شدن از خواب، اشتهای صرف صبحانه وجود ندارد و حداقل باید بین بیدار شدن و زمان خوردن صبحانه حدود نیم ساعت فاصله باشد تا اشتها به وجود بیاید، مصرف شام سبک و در ابتدای شب نیز می تواند باعث افزایش اشتهای صبحانه شود

ناهار

برخی افراد عادت دارند در سر ساعت معینی ناهار صرف کنند، از طرفی برخی افراد عادت دارند ناهار را حذف کنند و یا در هر وقت از روز که وقت کردند به صرف ناهار بپردازند.

در هر دو دسته این افراد، امکان بروز سوء هاضمه وجود دارد. در غذا خوردن توجه به اشتها ضروری است، به نحوی که شخص تا زمانی که احساس گرسنگی نکرده است، نباید غذا بخورد، حتی اگر بنا بر ساعت، زمان ناهار خوردن فرا رسیده باشد.

به طور کلی توصیه می شود که در هنگام صرف غذا، فرد، نه گرسنگی بیش از حد به خود تحمیل کند و نه پس از احساس سیری به غذا خوردن ادامه دهد. احساس تنگی نفس پس از غذا خوردن به معنی زیاده خوردن است.

شام

برخی افراد گمان می کنند با نخوردن شام، سلامتی خود را حفظ می کنند؛ حال آنکه نخوردن شام به مرور زمان باعث افزایش ولع برای مصرف غذا در روز بعد می شود و تکرار این امر در طول زمان، افزایش وزن و چاقی را به همراه دارد.

همان گونه که خواب افرادی که شب شام سنگین می خورند ناآرام است، افرادی که شام نمی خورند هم خواب ناآرامی دارند.

برخی سالمندان به تصور افزایش سلامتی، وعده شام را حذف می کنند، در صورتی که در سالمندان نیاز به خوردن شام، البته سبک و در ابتدا ی شب، بیشتر است.

آشامیدنی ها؛ از آفت های سلامت گوارش ایرانیان

بهترین آشامیدنی آب است، یکی  از آفات الگوی غذای فعلی در ایران، نوع آشامیدنی ها است.

در گذشته، مصرف عرقیات طبیعی در طب سنتی ایرانی بسیار مطلوب و برخی موارد خود علاج بیماری های گوارشی و غیر گوارشی بوده است. به عنوان مثال می توان از مصرف عرق نعنا برای رفع نفخ و از مصرف شیر کم چرب و دوغ کم نمک برای پیشگیری از پوکی استخوان نام برد.

تغییر این الگو و تبدیل آن به مصرف نوشابه های گازدار، باعث باعث بروز آسیب هایی مانند چاقی، تشدید پوکی استخوان و ایجاد کبد چرب شده است.

در مورد آشامیدن باید توجه داشت که آشامیدن زیاد، آشامیدن پس از غذا و یا حین غذا، مضر است.

اگرچه آب به عنوان بهترین آشامیدنی نام برده شده است، اما آشامیدن آب یخ و به اصطلاح "تگری" برای دستگاه گوارش مضر است و باعث بروز نفخ و تهوع می شود. برای رفع عطش بهتر است که از آب سرد، اما در حد صفر درجه که یخ در آب غوطه ور باشد استفاده کرد.

البته خوردن آب به همراه میوه های پر آب مثل هندوانه و خربزه هم مضر است.

غذای گرم

مصرف غذای بسیار گرم و داغ هم برای سلامت گوارش مضر است. مطالعات انجام شده در شمال کشور نشان داده است که مصرف مایعات و غذای داغ، ابتلاء به سرطان های گوارش و حفره حلق را افزایش می دهد. لذا بهتر است غذا به قدری سرد شود تا به دهان گذاشته شود.

پرخوری و تند خوری

 شایع ترین علت بسیاری از بیماری ها همین دو علت ناپسند است. پرخوری باعث بروز بیماری گوارش و چاقی، دیابت، بیماری قلبی عروقی و کبد چرب می شود و تندخوریهم ایجاد نفخ، آروغ، تهوع و سوء هاضمه را به همراه دارد.

غذا را باید کامل جویده و آهسته خورد و از بلعیدن ناگهانی آن خوداری کرد؛ آشامیدنی ها را باید به صورت مکیدن و نه بصورت فرو دادن استفاده کرد، تا هم لذت بخش ب و هم برای سلامتی مفیدتر باشد.

 همچنین دیدن تلویزیون، گوش دادن به موسقی تند و حرف زدن در حین صرف غذا، باعث بروز آسیب های گوارشی، نفخ  و سنگینی معده می شود.

 


برچسب ها :
مطالب مرتبط
تغذیه دانش آموزان
کی ورزش کنیم، کی ورزش نکنیم؟
تغذیه و آرامش اعصاب
اصول تغذیه ی صحیح در ورزشکاران
یك افطاری خوب؟
اصول تغذیه ی صحیح در ورزشکاران
آداب تغذیه
چطور در ماه رمضان ورزش کنیم؟
تغذیه صحیح در دوران یائسگی
تغذیه وسرطان
بلوک وسط پایینبلوک پایین
ورود به سایت
نام کاربری
رمز عبور
رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضویت
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS